انگور خاصيت ضدچاقي و ضدپيري دارد


 






 
پژوهشگران علوم تغذيه در دانشگاه تگزاس تركيبي را در انگور شناسايي کرده اند که خواص ضدسرطاني و آثار مفيد ديگري براي بدن دارد. اين متخصصان در آزمايشات جديد خود دريافتند که اين ترکيب موسوم به «رسويراترول» مي تواند تأثير سودمند نوعي هورمون چربي را در بدن افزايش دهد. اين هورمون که موسوم به «آديپونکتين» است، از سلولهايي توليد مي شود که چربي را مي سازند و ذخيره مي کنند. هورمون آديپونکتين آثار سودمندي روي مشکلات پزشکي ناشي از چاقي دارد. به گفته پژوهشگران، هم آديپونکتين و هم رسويراترول، هر دو نقش ضدچاقي، ضدمقاومت انسوليني و ضدپيري دارند. اين يافته اطلاعات مهمي را در زمينه توليد داروها و روش هاي درماني جديد براي بهبود مشکلات چاقي، ديابت و سالمندي ارايه مي کند. جزئيات اين بررسي ها در مجله «شيمي بيولوژي» منتشر شده است. درخت انگور با نام علمي vinifera vitis ازخانواده انگورسانان vitaceae است. در اين خانواده حدود 11جنس و بيش از 600گونه وجود دارد. مهم ترين جنس اين خانواده جنس انگور است.اين گياه حالت بوته اي و رونده دارد و داراي پيچک در مقابل بعضي از برگهامي باشد.

آشنايي با برخي خواص ويژه انگور:
 

در مبارزه عليه سرطان نقش مهمي دارد. به بهبود علائم آرتريت کمک مي کند. به رفع بيماري هاي کليوي و مجاري ادرار کمک مي کند. مي تواند سبب درمان پرفشاري گردد. به استناد طب چيني، انگور داراي نمک هايي است که خون را تصفيه نموده و غدد و اندام ها را پاکسازي مي کند. پزشکان چيني براي پاکسازي بدن توصيه به درمان ده روزه با انگور مي کنندکه در آن فقط انگور و آب آن مصرف مي گردد. آنها همچنين معتقدندکه انگور به بدن انرژي بخشيده و استخوان ها را محکم مي کند و مفاصل را تقويت مي نمايد. در کشورهاي غربي انگور جهت درمان روماتيسم و آرتريت و همچنين احتباس مايعات (ادم) و دفع ادرار دردناک تجويز مي گردد. براي مشکلات ادراري درازمدت، حدود 200 گرم انگور در روز و در مشکلات بسيارحاد، روزانه400 گرم انگور توصيه مي شود. آب انگور اثرات مطلوبي بر مشکلات کبدي از قبيل هپاتيت و يرقان دارد.- سرطان: انگور حاوي مواد مغذي گياهي است به نام الاژيک اسيد که تحت شرايط آزمايشگاهي برخي مواد ايجاد کننده سرطان را قبل از آنکه وارد عمل شده و سبب موتاسيون ژن ها شوند، خنثي مي کند. الاژيک اسيد قادر به مبارزه عليه مواد سرطان زايي است که در اثر آلودگي هاي محيطي، گوشت هاي نمک سوده و کبابي و يا مصرف سيگار ايجاد مي شوند.

آرتريت روماتوئيد:
 

انگور که سرشار از انواع آنتي اکسيدان ها مي باشد، نقش مهمي در درمان آرتريت ايفا مي کند. اين مواد قادر به متوقف نمودن عملکرد آنزيم هاي خاصي است که مي توانند ماده تشکيل دهنده غضروف و استخوان را تخريب نمايند.

فشار خون بالا:
 

انگور سرشار از پتاسيم است که به کاهش فشار خون کمک مي کند. در يک تحقيق، مصرف 2/5 تا 3/9 گرم در روز از پتاسيم سبب کاهش فشار خون در يک گروه مرد مورد مطالعه دچار پرفشاري گشته است. اين طور تخمين زده شده است که دريافت منظم روزانه 2/3 تا 3/1 گرم پتاسيم مي تواند سبب 25 درصد کاهش در مرگ ومير ناشي از فشارخون بالا گردد.

مشکلات روحي و عصبي:
 

کمبود پتاسيم مي تواند منجر به پريشاني ذهني و افسردگي گردد. سالمندان که مقدار کمتري ميوه و سبزيجات مصرف مي کنند، به طور خاص در خطر هستند. مصرف انگور يک راه حل ساده و مناسب جهت افزايش دريافت پتاسيم در اين گروه سني است.

لاغري و چاقي:
 

انگور، هم لاغر کننده است و هم چاق کننده، به اين ترتيب که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالي ميل کنيد لاغر کننده است و اگر آن را همراه غذا ميل کنيد چاق کننده است.

چربي خون:
 

غوره براي افراد مبتلا به چربي خون بسيار مفيد بوده و ضدعفوني کننده بدن هم هست. همچنين اگر با سالاد ميل شود، براي لاغرکردن سودمند است.
منبع: نشريه دنياي زنان شماره 69